Wat zijn de BRAVO-factoren? 

BRAVO-factoren, het staat voor Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning. Ze worden ook wel thema’s genoemd en vormen de basis voor beleid binnen organisaties. In dit artikel gaan we dieper in op de BRAVO-factoren en de invulling daarvan. Zo krijg je een goed beeld van wat het voor je bedrijf kan betekenen. Om er zelf mee aan de slag te gaan en met behulp van BRAVO-factoren te zorgen voor een vitaler bedrijf.  

Wat zijn BRAVO-factoren? 

BRAVO-factoren zijn factoren, ook wel thema’s genoemd, die zich richten op een gezondere bedrijfspolicy. De BRAVO-factoren staan voor: 

  • Bewegen 
  • Roken 
  • Alcohol 
  • Voeding 
  • Ontspanning 

BRAVO-factoren voor een BRAVO-aanpak 

Waar de BRAVO-factoren zich richten op de betekenissen van de letters, zit er wel degelijk meer achter. Zodra het om beleid en uitvoering gaat, spreken we liever van een BRAVO-aanpak. Dan is er ook nog het BRAVO-kompas, een instrument vanuit het Nederlands Instituut voor Sport & Bewegen (NISB), waarin tips gegeven worden over – je raadt het al – het op de juiste manier inzetten van de BRAVO-factoren voor een effectieve BRAVO-aanpak! 

Waarom inzetten op BRAVO-factoren? 

Bedrijven zijn verplicht om een gezonde werkomgeving voor werknemers te creëren. Dat heeft ook indirecte voordelen. Gezonde medewerkers zijn minder snel ziek, presteren beter, zitten goed in hun vel en vallen minder snel uit door een burn-out. De BRAVO-factoren zijn een leidraad voor het opstellen van actief beleid. 

TIP verzuim: kun je hulp gebruiken bij het opstellen van een verzuimprotocol, of dien je een arboarts of bedrijfsarts in te schakelen? Neem contact op met ttif & arbo

BRAVO-factoren in de praktijk 

We snappen best als dit alles nog een beetje vaag is. Daarom schetsen we het liever aan de hand van concrete voorbeelden per thema. Naast het doorvoeren van bepaalde acties of het beschikbaar stellen van bepaalde tools (als werkgever) is volgens het BRAVO-kompas het stukje bewustwording nog altijd een van de belangrijkste facetten voor resultaat. 

  1. Bewegen 

Overleggen? Dat kan tijdens een wandeling! Of stimuleer werknemers om tijdens de pauze te wandelen, geef ze een sportabonnement cadeau of start een BeweegChallenge (met beloning) met het hele bedrijf. Tegenwoordig is de zakelijke fiets ook erg populair. 

  1. Roken 

Hoewel je werknemers niet kunt verplichten om te stoppen met roken, kun je wel hulpmiddelen aanreiken. Start een challenge zoals Stoptober, stimuleer een rookvrije omgeving en ga voor alternatieven, zoals vers fruit in de pauze. 

  1. Alcohol en drugs 

Ook hier geldt weer het creëren van bewustwording. Uiteraard mag je niet eisen van werknemers dat ze buiten werktijd geen alcohol en drugs tot zich nemen (tijdens werktijd mag dat natuurlijk wel). Je kunt wel signalen oppikken en coaching aanbieden. 

  1. Voeding 

Als werkgever kun je ervoor kiezen om eens in de zoveel tijd (of standaard) een gezonde hap aan te bieden. Ook kun je standaard vers fruit laten bezorgen. Er zijn daarnaast tal van eet apps beschikbaar, waarbij je ook weer bewustwording kunt creëren. 

  1. Ontspanning 

Eens in de zoveel tijd een personeelsuitje plannen doet wonderen voor de teamspirit en het werknemersgeluk. En wanneer ze hun werk goed doen, is er niets mis mee om een borrel op de vrijdagmiddag te organiseren. Laat mensen hun pauze pakken en zorg voor een fijne kantine. Erken successen en geef complimenten, want ook dat werkt ontspannend. 

Past de BRAVO-aanpak bij mijn bedrijf? 

Het formuleren van een BRAVO-aanpak middels BRAVO-factoren past wat dat betreft bij ieder bedrijf. Wel zien we dat het voornamelijk geïmplementeerd wordt bij bedrijven waar veel zittend werk wordt verricht. Juist hier kan door langdurig zitten, wat extra focus op gezond leven en werken, geen kwaad. Overigens maakt het niet per se uit of je het BRAVO-factoren noemt of dat je er een eigen twist aan geeft. 

Minder verzuim? Zet in op preventie met ttif & arbo! 

Door het opzetten van BRAVO-factoren en deze thema’s en de invulling daarvan af te stemmen op je bedrijf, zorg je er zelf voor dat werknemers vitaler zijn. En dat zou indirect moeten leiden tot minder verzuim. En er is meer dat je kan doen! Zowel preventief als begeleidend wanneer er al sprake is van verzuim. Van verzuimbegeleiding tot algemene coaching of het inschakelen van een bedrijfsarts, contacteer ttif & arbo als je een professionele partner op het gebied van preventie en verzuim wilt inschakelen. 

Neem contact met ons op 

BRAVO-factoren-ttif-en-arbo

Blog berichten

Do's en don'ts bij ziekmelding header

Do’s en don’ts bij ziektemelding voor werkgever 

Het is natuurlijk altijd vervelend als een werknemer zich ziek…
Het belang van PMO

Het belang van Periodiek Medisch Onderzoek

Een Periodiek Medisch Onderzoek (PMO) is een geneeskundig onderzoek bij…
20231213 Visual felicitatie BEZIG namens de groep

BEZIG! sluit zich aan bij samenwerkingsverband ttif.company, BrinQer en Caretowork

Wij zijn trots dat we BEZIG mogen verwelkomen in ons…