Moderne arbodienstverlening: bestaat dat? Nou en of!

Arbodienstverlening heeft in B.V. Nederland een enorme ontwikkeling doorgemaakt de afgelopen jaren. Van bezig zijn met ziekte en verzuim naar focus op preventie en casemanagement. Wij roepen het al het jaren, maar herhalen het nog maar eens: 80% van het verzuim is niet (puur) medisch. Het verzuim halen wij dan ook zo veel mogelijk uit de medische hoek. Wij richten ons op de daadwerkelijke oorzaak en die is veelal werk en/of privé gerelateerd. Wij kijken verder dan alleen cijfers. Van symptoombestrijding naar de oorzaak aanpakken!

Casemanagement wat houdt dat in?

Casemanagement is een goed voorbeeld van moderne arbodienstverlening. Casemanagement is het organiseren en coördineren van zorg voor mensen met ingewikkelde gezondheidsproblemen. De casemanager biedt professionele ondersteuning en werkt als centraal aanspreekpunt voor alle zorgverleners. Deze casemanager helpt bij het opstellen en uitvoeren van een persoonlijk zorgplan, dat is afgestemd op de specifieke behoeften van de werknemer. De casemanager streeft ernaar het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen voor iedereen.

Maar wat zijn er veel variaties. Wel of niet onder toezicht en verantwoordelijkheid van de bedrijfsarts – oftewel taakdelegatie -? Volledig ontzorgen of op afroep? En alle andere mogelijkheden die tussen deze uitersten liggen.

Efficiëntie en zorg

Casemanagement is een essentieel onderdeel van modern verzuimbeheer. Het draait om het coördineren en stroomlijnen van de processen rondom verzuim, waarbij de focus ligt op het ondersteunen van zowel de werknemer als de werkgever. Door middel van casemanagement worden de belangen van beide partijen behartigd, terwijl tegelijkertijd wordt gewerkt aan een snelle en duurzame re-integratie van de zieke werknemer. Met een professionele casemanager aan boord wordt het verzuimproces efficiënter en effectiever, wat uiteindelijk leidt tot een betere werkomgeving en hogere productiviteit.

Een casemanager belt toch alleen met medewerkers?

De vraag die je steeds vaker, maar nog te weinig hoort is: voor wie is de casemanager er? Is de service gericht op de leidinggevende of medewerker of misschien wel allebei?

Leidinggevende en medewerker zijn samen verantwoordelijk voor verzuim

Bij ttif & arbo staat het idee van gedeelde verantwoordelijkheid centraal als het gaat om verzuim. Wij moedigen het zoveel mogelijk aan dat leidinggevenden en medewerkers samenwerken om verzuim te voorkomen en te beheren. Dit betekent dat leidinggevenden moeten begrijpen hoe ze effectief kunnen handelen in geval van verzuim. Daarnaast moeten medewerkers zich bewust zijn van hun eigen rol en verantwoordelijkheden op het gebied van verzuim. Het creëren van een cultuur waarin open communicatie en samenwerking worden gestimuleerd, is essentieel voor het bevorderen van een gezonde werkomgeving en het minimaliseren van verzuim. Het creëren van een cultuur waarin open communicatie en samenwerking worden gestimuleerd, is essentieel voor het bevorderen van een gezonde werkomgeving en het minimaliseren van verzuim.

Leiderschapsontwikkeling, inzetbaarheid en preventie

Wat als je verzuim op orde is? Blijft casemanagement dan bestaan uit het bellen van medewerkers om re-integratie te bevorderen? Wat ons betreft verleggen we dan de focus naar de leidinggevenden en bestaat casemanagement primair uit on the job coaching van deze essentiële “spelers” in het verzuim. Natuurlijk houd je contact met medewerkers en is iedere casus anders, maar wij verplaatsen het zwaartepunt op den duur naar het management. Ook met HR maak je zo een mooie transitie door: van gezamenlijk cases en trends bespreken naar leiderschapsontwikkeling, inzetbaarheid en preventie.

Dat is wat ons betreft moderne arbodienstverlening. Hoe wij dat doen? Neem contact met ons op voor een kennismakingsgesprek.

Contactformulier

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Deze informatie helpt ons om onze dienstverlening beter af te stemmen op de omvang van jouw organisatie.
* geeft vereiste velden aan.

Het doel van moderne arbodienstverlening is de focus verleggen van enkel ziekte en verzuim naar preventie en casemanagement. Door verzuim uit de medische hoek te halen, richt moderne arbodienstverlening zich op het bevorderen van gezondheid en welzijn op de werkvloer, en het voorkomen van ziekte.   

  

Moderne arbodienstverlening

Blog berichten

BRAVO-factoren-ttif-en-arbo

Wat zijn de BRAVO-factoren? 

BRAVO-factoren, het staat voor Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning.…
Do's en don'ts bij ziekmelding header

Do’s en don’ts bij ziektemelding voor werkgever 

Het is natuurlijk altijd vervelend als een werknemer zich ziek…
Het belang van PMO

Het belang van Periodiek Medisch Onderzoek

Een Periodiek Medisch Onderzoek (PMO) is een geneeskundig onderzoek bij…